Επιβράδυνση στο «γρήγορο» φαγητό

Αυξημένη ήταν η συνολική αξία της αγοράς των αλυσίδων γρήγορης εστίασης για το 2008, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 8,6% σε σχέση με το 2007. Παρ΄ όλα αυτά οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι βραδύτεροι στην τελευταία οκταετία λόγω του κορεσμού της αγοράς, όπως αναφέρει σχετική κλαδική μελέτη του ΙCΑΡ Group.

Οπως επισημαίνεται στη μελέτη, ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του κλάδου της μαζικής εστίασης τα τελευταία χρόνια είναι η επέκταση των αλυσίδων εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης. Οι οργανωμένες αλυσίδες κερδίζουν έδαφος σε βάρος των παραδοσιακών μεμονωμένων εστιατορίων, επεκτείνοντας τα καταστήματα του δικτύου τους που έχουν κοινή οργάνωση και εμπορικό σήμα, στοχεύοντας στην ευρεία αναγνωρισιμότητά τους από το καταναλωτικό κοινό. Η διάδοση του θεσμού της δικαιόχρησης (franchising) συνετέλεσε στην ταχύτερη επέκταση των δικτύων καταστημάτων των αλυσίδων.

Η εγχώρια αγορά εστίασης μέσω οργανωμένων αλυσίδων γρήγορης εξυπηρέτησης ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1992-2008, με μέσον ετήσιο ρυθμό αύξησης 15,2%. Μετά το 2000 η αγορά συνεχίζει να αυξάνεται, αλλά ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνεται συγκριτικά με την περίοδο 1992-2000. Η αύξηση κατά 8,6% το 2008 αποδίδεται κυρίως στη θετική απόδοση της κατηγορίας «σνακσάντουιτς» και της κατηγορίας της πίτσας. Οπως επισημαίνεται στη μελέτη, στα εκτιμώμενα μεγέθη αυτά δεν περιλαμβάνονται τα «ανεξάρτητα» καταστήματα που δεν ανήκουν σε οργανωμένες αλυσίδες.

Η ανάπτυξη που παρουσίασε ο κλάδος των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας συνδέεται άμεσα με την τάση αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών και κατά κύριο λόγο με τις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των μελών της σύγχρονης οικογένειας και με τη γενικότερη επιτάχυνση των ρυθμών ζωής, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Το 2008 τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη συνολική αγορά εστίασης μέσω οργανωμένων αλυσίδων γρήγορης εξυπηρέτησης είχε η κατηγορία «μπέργκερ» με 36,5%. Ακολουθεί η κατηγορία «σνακ- σάντουιτς», της οποίας το μερίδιο ανήλθε σε 29,5%. Η κατηγορία της πίτσας συμμετείχε με 23,9% στο σύνολο της εξεταζόμενης αγοράς. Το υπόλοιπο 10% μοιράζονται αλυσίδες εστιατορίων που ασχολούνται με το σουβλάκι με (7,8%), καθώς και άλλοι τύποι εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης (2,3%).

Οι συνολικές πωλήσεις δείγματος 15 επιχειρήσεων, εκ των οποίων οι δέκα κερδοφόρες, αυξήθηκαν κατά 6,2% το 2007 σε σχέση με το 2006, ενώ τα κέρδη ΕΒΙΤDΑ των εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά 21,9% τη διετία 2007/06. Το τελικό καθαρό αποτέλεσμα των εταιρειών του δείγματος παρέμεινε αρνητικό και τα δύο έτη, με αξιόλογη όμως μείωση των ζημιών το 2007 σε σχέση με το 2006.