Το πιλοτικό κατάστημα Franchise


Η σημασία της ύπαρξης ενός πιλοτικού καταστήματος είναι αναμφισβήτητης σημασίας σε κάθε σύστημα franchise. Ο υποψήφιος δικαιοδόχος θα πρέπει να λάβει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν του τη παράμετρο αυτή και να της δώσει τη δέουσα σημασία.
Για να γίνει αυτό κατανοητό, θα πρέπει να γνωρίζουμε, ότι ένας δικαιοπάροχος, ο οποίος επιθυμεί να σχεδιάσει και εν συνεχεία να αναπτύξει την επιχείρηση του με τη μέθοδο της Δικαιόχρησης, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να έχει δοκιμάσει στην πράξη το concept του. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την λειτουργία ενός πιλοτικού καταστήματος, ενός καταστήματος δηλαδή, στο οποίο ο ίδιος ο δικαιοπάροχος έχει εφαρμόσει τις νέες του αρχές οργάνωσης και λειτουργίας.
Στο κατάστημα αυτό θα έχει δοκιμάσει και τα αρχιτεκτονικά εκείνα πρότυπα που θα αποτελέσουν αργότερα το πρότυπο, σύμφωνα με το οποίο θα απαιτήσει από τους συνεργάτες του να δημιουργήσουν και τη δική τους επιχείρηση. Αυτό ισχύει σε όλα τα επίπεδα, είτε πρόκειται για καθαρά αισθητικά – εμφανισιακά στοιχεία, που περιλαμβάνει όλα τα αρχιτεκτονικά δεδομένα, είτε πρόκειται για τα λειτουργικά δεδομένα.
Τα τελευταία είναι και τα πιο σημαντικά.
Εδώ θα πρέπει να ξεχωρίσουμε την εσωτερική λειτουργία του καταστήματος και την εξωτερική.
Σημείωση: Υπάρχουν δυστυχώς και σήμερα δικαιοπάροχοι οι οποίοι δεν έχουν ιδιόκτητο κατάστημα, αλλά έχουν παραχωρήσει κάποια άδεια λειτουργίας σε τρίτο και έχουν «βαφτίσει» το κατάστημα αυτό πιλοτικό. Εμείς θα πρέπει να σας επιστήσουμε τη προσοχή σ’ αυτό το φαινόμενο. Ο δικαιοπάροχος που δεν έχει δημιουργήσει και εν συνεχεία λειτουργήσει για ικανό διάστημα, δηλ. τουλάχιστον για ένα χρόνο, ένα κατάστημα, αποδεικνύει, ή ότι δεν έχει τη δυνατότητα να στηρίξει – οικονομικά, με ανθρώπινο δυναμικό κλπ. – ένα κατάστημα, ή αντιμετωπίζει το όλο concept όχι με τη δέουσα σημασία που του αρμόζει. Και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται προσοχή!

Αναλύοντας την εξωτερική λειτουργία, θα πρέπει να εξετάσουμε, κατά πόσο ο δικαιοπάροχος αντιμετωπίζει το κατάστημα αυτό ως ισότιμο μέλος μιας αλυσίδας ή το μεταχειρίζεται ευνοϊκά, επειδή πρόκειται για ιδιόκτητο κατάστημα. Η προνομιακή μεταχείριση, όχι μόνο του πιλοτικού, αλλά οποιουδήποτε καταστήματος, αποτελεί όχι μόνο αντι-συμβατική συμπεριφορά από την πλευρά του δικαιοπαρόχου, αλλά μπορεί να καταστρέψει όλο το δίκτυο. Για να αντιμετωπιστεί ένα πιλοτικό ως μέλος του δικτύου franchise θα πρέπει να υποστηρίζεται από τον ίδιο μηχανισμό, τον οποίο έχει σχεδιάσει για όλο το δίκτυο ο δικαιοπάροχος. Αυτός ο μηχανισμός υλοποιείται από το FSD (Franchise Support Department), το Τμήμα Υποστήριξης του Δικτύου. Η ύπαρξη ενός τέτοιου τμήματος θεωρείται ουσιαστικής σημασίας για κάθε δίκτυο, αφού η επιτυχία κάθε συστήματος είναι άμεσα συνδεδεμένη με το βαθμό υποστήριξης που θα λαμβάνει. Η Υποστήριξη, όπως έχουμε τονίσει χιλιάδες φορές, και δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε, είναι το Α και Ω κάθε Franchise, αλλά συγχρόνως και η «Αχίλλειος Πτέρνα» του. Άρα καλό είναι, να διερευνήσουμε με κάθε λεπτομέρεια, πώς συνεργάζεται το πιλοτικό κατάστημα με τα κεντρικά, πώς υποστηρίζεται, και ποιους μηχανισμούς χρησιμοποιεί. Αυτό έχει άμεση σχέση με την εσωτερική υποδομή. Χρησιμοποιεί το πιλοτικό την υλικο-τεχνική υποδομή που προδιαγράφει ο δικαιοπάροχος για τα μέλη του δικτύου του? Και σε ποιο βαθμό;
Τέλος, το κρισιμότερο όλων των στοιχείων που θα πρέπει να ελεγχθούν είναι η επιτυχία του πιλοτικού καταστήματος.
Και όταν μιλάμε για επιτυχία, εννοούμε φυσικά την κερδοφορία του. Καλό θα ήταν λοιπόν, να γνωρίζουμε, πόσα χρόνια λειτουργεί το κατάστημα, πόσα εξ΄ αυτών ως πιλοτικό, τι επεμβάσεις έγιναν για να θεωρηθεί δικαιολογημένα πιλοτικό και ποιος ο κύκλος εργασιών, και το κέρδος του.
Συγκρίνοντας τα δεδομένα αυτά με την εικόνα της οικονομοτεχνικής μελέτης που θα πρέπει να σας έχει παρουσιαστεί, θα σχηματίσετε αμέσως μια εικόνα για την μελλοντική σας επιχείρηση, και να αξιολογήσετε, αν θα πρέπει να εμπιστευτείτε και να επενδύσετε στο δίκτυο αυτό, δημιουργώντας και εσείς τη δική σας franchised επιχείρηση!
Ελέγξτε πριν αποφασίσετε:
  • ØΤην ύπαρξη πιλοτικού καταστήματος!
  • ØΤον αριθμό των πιλοτικών καταστημάτων!
  • ØΤο χρόνο λειτουργίας του(ς)!
  • ØΠρόκειται για νέο κατάστημα ή μετατροπή ήδη υπάρχοντος σε πιλοτικό?
  • ØΕίναι πράγματι ιδιοκτησία της δικαιοπαρόχου εταιρείας?
  • ØΑντιμετωπίζεται ως ιδιόκτητο ή ως ισότιμο μέλος ενός δικτύου?
  • ØΕφαρμόζει τις αρχές λειτουργίας του πακέτου Franchise?
  • ØΠοιος είναι ο κύκλος εργασιών του?
  • ØΕίναι κερδοφόρο?
  • ØΤα οικονομικά δεδομένα του πιλοτικού απέχουν από τα δεδομένα της οικονομο-τεχνικής μελέτης που σας παρουσιάστηκε?
  • ØΗ απόκλιση είναι θετική ή αρνητική?
  • ØΟ εξοπλισμός, η διακόσμηση, τα σήματα, ο φωτισμός κλπ του πιλοτικού είναι σύμφωνα με τα πρότυπα του πακέτου franchise?